Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

forum Ruimte

maandag 13 januari 2020

20:00 - 23:00
Locatie

Huis van Montfoort

Voorzitter
dhr. L. Hammendorp
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter opent de vergadering om 20:00 uur en heet allen welkom. De heer Bovens doet de mededeling dat de heer Hammendorp voortaan namens PAK fractievoorzitter zal zijn.

  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt conform vastgesteld. De heer Van der Veen (LM) stelt voor om agendapunt 4 na afloop van de bespreking niet door te zetten naar de raad. Hiermee gaan de overige aanwezigen niet akkoord.

  3. 3

    De volgende vragen worden gesteld aan de portefeuillehouders:
    • De heer Van der Veen (LM) stelt vragen over het kustwerk aan de oude brandweerkazerne. Wethouder Ten Hagen geeft aan dat het kunstwerk in brokstukken in de opslag ligt en dat de schade van dien aard is dat terugplaatsing niet mogelijk is.
    • De heer Timmerarends (SGP) heeft vragen over de bestemming van Kasteelplein 4. Moet dit commercieel vastgoed of maatschappelijk vastgoed zijn? Portefeuillehouder Ten Hagen geeft aan dat het een financiële discussie is. Hij zegt toe om een aantal opties op papier te zetten en dit ter bespreking voor te leggen aan de raad.
    • De heer Breedveld (VVD) heeft vragen over de sportvelden. De heer Van Wiggen geeft aan dat wat betreft de sportvelden de gemeente in control is.
    • De heer Van der Veen heeft nog vragen over het meldpunt vuurwerkoverlast. Portefeuillehouder Van Hartskamp geeft aan dat er telefonische meldingen zijn gedaan en dat er ongeveer €1.200 schade veroorzaakt is. Dit, nog los van de schade aan een kunstgrasveld, maar de schade lijkt mee te vallen. De camera’s zijn aangezet, maar aangezien er geen strafbare feiten hebben plaatsgevonden zijn de beelden niet uitgekeken.

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Bestemming Kasteelplein 4
  4. 4

    In principe in te stemmen met het initiatief van de Hervormde Kerk Linschoten, zoals in de bijlage gepresenteerd, bestaande uit:

    • Het realiseren van een nieuwe pastoriewoning aan de Nieuwe Zandweg 9;
    • Het verplaatsen van de beoogde uitbreidingslocatie van de begraafplaats;
    • Renovaties en aanpassingen aan het kerkelijk centrum de Wingerd bestaande uit een foyer en rouwkamer;
    • Het aanleggen van een nieuwe verbinding tussen de oost- en westzijde van de kerk ter vervanging van de bestaande verbinding

    Besluit

    Het forum adviseert om dit onderwerp als bespreekstuk te agenderen voor de raad van 27 januari 2020.

    Inspreker(s):

    • Mevr. Dorrestijn
    • Dhr. Cleijpool
    • Dhr. Van der Stok
    • Dhr. Van Bokhoven
    • Dhr. Versloot
    • Dhr. Van Butselaar
    • Mevr. Severs Hilgeman
  5. 5

    In te stemmen met het beschikbaar stellen van een krediet ter grootte van € 70.000,00, incl. BTW ten behoeve van de realisatie van een nieuwe urnenmuur op de Stuivenberg.

    Besluit

    Advies:
    Het forum adviseert om dit onderwerp als bespreekstuk te agenderen voor de raad van 27 januari 2020.

    Inspreker(s)

    • Dhr. Van Seeters

    Toezegging(en)
    Portefeuillehouder ten Hagen zegt toe om met de landschapsarchitect en omwonenden te kijken naar het ontwerp en de plaatsing van de urnenmuur.

  6. 6

    De raad wordt voorgesteld het integrale woningbouwprogramma 2019-2030 met een
    kwantitatieve opgave van 430 woningen vast te stellen en de daarbij behorende
    consequenties te accepteren. Hiermee komt het integrale woningbouwprogramma 2019-2030
    in de vastgestelde woonvisie te vervallen. Daarnaast moet een voorbereidingsbudget van €
    200.000 beschikbaar gesteld worden voor de start van de uitvoering van het integrale
    woningbouwprogramma 2019-2030 en deze wordt gedenkt uit de Algemene Reserve.

    Besluit

    Advies:
    Het forum adviseert om dit onderwerp als bespreekstuk te agenderen voor de raad van 27 januari 2020.

    Inspreker(s)

    • Dhr. Hagoort
  7. 7

    De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de verdere uitwerking van de
    contractafspraken, het afsluiten van een dienstverleningsovereenkomst en het opstellen van
    een plan van aanpak voor de migratie door het college met gemeente Gouda als ICTdienstverlener.
    De financiële consequenties te verwerken in de voorjaarsrapportage.

    Besluit

    Advies:
    Het forum adviseert om dit onderwerp als bespreekstuk te agenderen voor de raad van 27 januari 2020.

    Toezegging(en)
    Naar aanleiding van de discussie zegt portefeuillehouder Ten Hagen toe dat het college met een doorrekening gaat komen van onvermijdelijke ontwikkelingen. De raad zal hierin t.z.t. worden meegenomen; allereerst via een informatiebijeenkomst.

    Toezeggingen

    Onderwerp
    ICT doorrekening
  8. 8

    1. de loon- en prijscompensatie, voor de verbonden partijen, als uitgangspunt te nemen zoals deze vermeldt staan in de september circulaire;
    2. wanneer de algemene uitkering voor de gemeente daalt als gevolg van de trap op trap af systematiek, of wanneer de gemeente om andere redenen moet bezuinigen, zullen ook de verbonden partijen gevraagd worden om hun begrotingen neerwaarts bij te stellen volgens hetzelfde percentage als de daling voor de gemeente.

    Besluit

    Advies:
    Het forum adviseert om dit raadsvoorstel als hamerstuk te agenderen voor de raad van 27 januari 2020.

  9. 9

    Besluit

    De besluitenlijst wordt conform vastgesteld.

  10. 10

    Besluit

    De actie- en toezeggingenlijst wordt conform afgedaan.