Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

forum Ruimte

maandag 10 september 2018

20:00 - 23:00
Locatie

Huis van Montfoort

Voorzitter
dhr. L. Hammendorp
Toelichting

Betreft gecombineerd forum Ruimte/Samenleving


De volledige forum-vergadering is na te luisteren en doorzoekbaar op onderwerp/spreker via
https://channel.royalcast.com/montfoort

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter opent de vergadering.

  2. 2

    Bij het vaststellen van de agenda wordt het verzoek gedaan om agendapunt 4 af te voeren, omdat belanghebbenden niet zijn geattendeerd op de mogelijkheid om zich aan te melden voor het spreekrecht vanavond. Het forum beslist dat er voorafgaand aan de raadsvergadering van 24 september, middels een hoorzitting, ruimte zal worden geboden aan belanghebbenden om in te spreken.

  3. 3

    De volgende leden geven aan vragen te hebben aan de portefeuillehouders: de heren Schrijver, Van der Berg, Reijersen van Buuren, Snoek, Verkaik, Van Eijk en Jonkers.

  4. 4

    Om vestiging van de manege op de nieuwe locatie mogelijk te maken is een bestemmingsplan vastgesteld .De raad wordt voorgesteld het gerepareerde bestemmingsplan vast te stellen.


    Portefeuillehouder Ten Hagen zegt toe om vóór de raadsvergadering van 24 september schriftelijk terug te komen op de coördinatieregeling en de koopovereenkomst.


    ADVIES:
    Het voorstel wordt als bespreekstuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 24 september 2018.

  5. 5

    De raad wordt voorgesteld de Doeldijk in te richten als fietsstraat.


    Portefeuillehouder Ten Hagen zegt de volgende zaken toe:
    • Het college zal kijken naar de consequenties als de Doeldijk dezelfde beperkingen tijdens de spits krijgt als de Cattenbroekerdijk.
    • De portefeuillehouder zal vóór de raadsvergadering van 24 september de inrichtingstekening doen toekomen aan de raad.


    ADVIES
    Het voorstel wordt als bespreekstuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 24 september 2018.

  6. 6

    De gemeente Montfoort is voornemens een Digitaal Opkopersregister te implementeren. Om te kunnen controleren en handhaven met betrekking tot het Digitaal Opkopersregister dient de Algemeen plaatselijke verordening 2013 (APV) te worden aangepast.
    De raad wordt voorgesteld de voorgestelde wijziging van de APV vast te stellen.


    ADVIES:
    Het voorstel wordt als hamerstuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 24 september 2018.

  7. 7

    De besluitenlijst wordt conform vastgesteld, met de opmerking van de heer Jonkers dat genoteerde toezeggingen niet lijken te zijn opgenomen in de actie- en toezeggingenlijst.

  8. 8

    De besluitenlijst wordt conform vastgesteld.

  9. 9

    De besluitenlijst wordt conform vastgesteld.

  10. 10

    De besluitenlijst wordt conform vastgesteld.

  11. 11

    De besluitenlijst wordt conform vastgesteld.

  12. 12

    De actie- en toezeggingenlijst wordt zonder opmerkingen afgedaan.

  13. 13

    De actie- en toezeggingenlijst wordt zonder opmerkingen afgedaan.

  14. 14

    • De heer Schrijver stelt een vraag over de huisvesting van stichting Libel. Portefeuillehouder Rensen geeft aan dat er volgende week een gesprek plaatsvindt en hij wil dit dossier zo snel mogelijk afronden. Het is, mede gelet op de omvangrijke geschiedenis, moeilijk om aan te geven wanneer dit onderwerp precies kan worden afgesloten.
    •  De heer Van der Berg stelt een vraag over het recente intensieve gebruik van de Cattenbroekerdijk. Heeft herstel een prioriteit en kan dit gebeuren voor het winterseizoen en wat is de rol van de provincie? Portefeuillehouder Ten Hagen zegt dat er goed gekeken moet worden wat de prioriteiten zijn en welke rol de provincie hierin dient te spelen.
    • De heer Reijersen van Buuren heeft een vraag over de Waardsedijk. Portefeuillehouder Ten Hagen antwoordt dat als er een probleem wordt gesignaleerd in de buitenruimte dat dit kan worden gemeld via de website van de gemeente.
    • De heer Reijersen van Buuren wil graag nog weten hoe het zit met het opleggen van de dwangsom aan de Hersteld Hervormde Gemeente. Portefeuillehouder Van Hartskamp antwoordt dat de gemeente bezig is met handhaving. De gemeente is in gesprek met de partij en wil in het geval van lopende handhavingszaken niet in detail ingaan op de materie.
    • De heer Snoek stelt een vraag over de nieuwbouw van de brandweerkazerne. Portefeuillehouder Ten Hagen meldt dat het een ingewikkeld dossier betreft. Er zijn vleermuizen aangetroffen en dat houdt een vertraging van minimaal een jaar in (flora en fauna- onderzoek). De portefeuillehouder hoopt binnenkort een raadsinformatiebrief aan de raad te zenden over de stand van zaken.
    • • De heer Verkaik heeft vragen over het fietspad Knollemanshoek- Blokland. Ligt het onderhoud van het fietspad bij IJsselstein en wanneer vindt het onderhoud plaats. Portefeuillehouder Ten Hagen antwoordt dat het onderhoud bij IJsselstein ligt. Het college spreekt het bestuur van IJsselstein hierop aan. Wellicht is het een idee om in de toekomst het onderhoud in eigen beheer te nemen. De portefeuillehouder zegt toe om de voors en tegens uit te zoeken en dit terug te koppelen aan de raad.
    • De heer Van Eijk geeft aan dat de Blindeweg in zeer slechte staat is.
    • De heer Van Eijk heeft vragen naar aanleiding van het bestemmingsplan Kromwijk. Onder meer de timmerloods is in slechte staat en de locatie van de uitrit is niet duidelijk. Portefeuillehouder ten Hagen geeft aan dat er een uitrit moet komen, maar voor de rest is het voor hem niet duidelijk wat de heer Van Eijk precies bedoelt. De portefeuillehouder stelt voor dat de heer Van Eijk na afloop van de vergadering het een en ander met hem doorneemt.
    • De heer Jonkers heeft vragen over de kunstgrasvelden. Heeft het college kennisgenomen van een rapport over rubbergranulaat van het Europees agentschap. Portefeuillehouder Rensen geeft aan dat het college kennis heeft genomen van het rapport. De ontwikkelingen worden gevolgd. De portefeuillehouder zegt toe dat het projectteam een verslag van de gang van zaken rondom de aanleg van de kunstgrasvelden, na oplevering, zal aanbieden aan de raad.
    • • De heer Jonkers heeft een vraag over een modelwoning van GroenWest. Deze woning staat sinds 2016 leeg en de staat van onderhoud van de tuin is erbarmelijk. Waarom staat deze woning zo lang leeg? De portefeuillehouder geeft aan dat hij volgende week overleg heeft met GroenWest en hij zal vragen of er meldingen zijn binnengekomen over het onderhoud en wat de reden is van de leegstand.
    • De heer Jonkers heeft vragen over handhaving in het algemeen. Wanneer zijn er zichtbare BOA’s in de gemeente? Portefeuillehouder Van Hartskamp geeft aan dat de raad een aantal prioriteiten heeft vastgesteld. Er is geen capaciteit om alle plekken continu te controleren.