Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

De commissies hebben als taak te bekijken of er voldoende informatie is voor de raad om een goede afweging te kunnen maken bij het nemen van besluiten. De commissieleden kunnen vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders of aan elkaar. Een andere belangrijke informatiebron voor de gemeenteraad zijn de inwoners van Montfoort. Daarom is er in de commissies de mogelijkheid voor inwoners hun mening te laten blijken, tips te geven, ideeën te spuien of nieuwe informatie te verstrekken aan de commissieleden.

De onderwerpen die behandeld worden in de raad zijn verdeeld over de commissie Ruimte, de commissie Samenleving en de commissie Financiën. Per onderwerp zitten er 2 commissieleden per fractie aan tafel, de portefeuillehouder (wethouder of burgemeester), de commissievoorzitter en de griffier (ondersteuner van de gemeenteraad) en mogelijk een vakambtenaar. De commissievergaderingen kennen een raadslid als voorzitter. De commissievergaderingen zijn openbaar, dus iedere geïnteresseerde is daar welkom.


De volgende onderwerpen komen in de commissie Ruimte aan de orde:

  • Natuur en landschapsbeheer
  • Ruimtelijke ordening en milieu
  • Bouw-, woning- en welstandstoezicht
  • Volkshuisvesting
  • Verkeer en vervoer
  • Openbare ruimte
  • Afvalverwerking
  • Economische zaken
  • Grondbeleid

De volgende onderwerpen worden in de commissie Samenleving besproken:

  • Bestuurlijke zaken
  • Intergemeentelijke samenwerking
  • Burgerzaken
  • Veiligheid
  • Communicatie
  • Cultuurhistorie
  • Recreatie & toerisme
  • Bedrijfsvoering
  • Onderwijs
  • Volksgezondheid
  • Welzijn
  • Cultuur en sport
  • Accommodatiebeleid
  • WMO


De volgende onderwerpen worden in de commissie Financiën besproken:

  • De jaarrekening
  • De programmabegroting
  • Aanstellen accountant
  • Financiële rapportages (voor- en najaar)

De commissie Ruimte vergadert doorgaans op maandag en de commissie Bestuur, Financiën en Samenleving op dinsdag. Alle twee de commissies vinden plaats in het Stadskantoor, Kasteelplein 5 te Montfoort. De commissievergaderingen gaan om 20.00 uur van start. Er wordt vooraf een tijdsplanning gemaakt voor de onderwerpen die besproken worden. De tijdsplanning wordt op de agenda vermeld.


Nadat de commissievergaderingen zijn geweest komt de raad op een maandag bijeen voor de raadsvergadering om besluiten te nemen. Ook deze vergadering start om 20.00 uur, Stadskantoor, Kasteelplein 5

Als inwoner van de gemeente Montfoort is het mogelijk om bij een commissievergadering in te spreken. Het is niet mogelijk om in te spreken tijdens raadsvergaderingen.


De politiek wil graag weten wat er in Montfoort leeft. Deze zogenaamde volksvertegenwoordigende rol van de gemeenteraadsleden zorgt ervoor dat zij goede afwegingen maken voordat ze een besluit nemen over alles wat uw gemeente aangaat. Eén van de manieren om te weten te komen wat u als inwoner bezig houdt is, dat u ze dat vertelt. Dat kan door in te spreken bij een commissievergadering. Voor veel inwoners geen dagelijkse bezigheid, vandaar dat de griffie u graag verder helpt.


U heeft in ieder geval 5 minuten de tijd om uw verhaal te doen. Hierna is er gelegenheid voor de raads- en commissieleden om u vragen te stellen. U kunt over elk onderwerp inspreken (ook onderwerpen die niet op de agenda staan). Houdt u er wel rekening mee dat u niet kunt inspreken over zaken waar u bijvoorbeeld een klacht over had kunnen indienen bij de gemeente of waar u via de bezwaarschriftencommissie uw verhaal had kunnen doen. Ook hier denkt de griffie graag met u mee.


U kunt tot 12.00 uur ‘s middags op de dag van de vergadering spreektijd aanvragen bij de griffie via griffie@montfoort.nl. Dit alles onder vermelding van naam, (email)adres, telefoonnummer en onderwerp waarover het woord gevoerd zal worden.


Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, neem ook dan gerust contact op met de griffie.

Ja, de raads- en commissievergaderingen zijn openbaar. Dat houdt in dat geïnteresseerde inwoners altijd de vergaderingen kunnen bijwonen.


Openbaarheid houdt ook in dat er geluidsopnames worden gemaakt van de vergadering en dat bijdragen van insprekers publiek toegankelijk zijn.


In bepaalde gevallen wordt er in beslotenheid vergaderd. Zo kan het zijn dat bijvoorbeeld de financiële onderbouwing van sommige bouwplannen geheim zijn zodat bedrijven niet weten welke bedragen de gemeente over heeft voor een bepaald project. In dit geval worden aanwezigen verzocht om de vergadering (tijdelijk) te verlaten.

De gemeente Montfoort heeft de Handleiding Integriteit opgesteld, waarin de afspraken met betrekking tot integriteit zijn opgenomen. Onderdeel van deze Handleiding is de Gedragscode Integriteit waarin de omgang met geschenken en uitnodigingen is opgenomen.


De belangrijkste regels zijn:

  • Geschenken die die personen ontvangen in hun hoedanigheid als raads- college- of commissielid met een waarde van boven de  € 50,- worden, als zij niet worden teruggestuurd, eigendom van de gemeente.
  • Deelname aan excursies en evenementen voor rekening van anderen dan de gemeente maakt het raads-college- of commissielid binnen één week na deelname openbaar.